Designede bornholmske fødevarer er en succes

ImageBornholm producerer og afsætter en række fødevareprodukter af høj kvalitet fra solskinsøen til hele landet. Mange af de bornholmske fødevarer, som er slået igennem på det nationale marked, har styrket konkurrenceevnen ved brug af design. Læs, hvad Bornholms designambassadør Tom Asmussen fortæller om det lokale erhvervsliv og den lokale fødevareindustri.

Hvad er grunden til at den bornholmske fødevarebranche i øjeblikket oplever succes?
At der er flere og flere bornholmske fødevarer, der er på vej ud i alle landets butikker skyldes hovedsagligt fire faktorer. Den bornholmske fødevarebranche har været god til at bruge design. Derudover har branchen været god til at udnytte det bornholmske brand, som for de fleste danskere hænger sammen med noget positivt og troværdigt. Desuden har en del af den bornholmske fødevarebranche fået EU-støtte til projektet Gourmet Bornholm med det formål at få flere specialproducenter på Bornholm ud i de danske butikker. Endelig står de bornholmske fødevarer for kvalitet og specialprodukter, hvilket er noget som forbrugeren efterspørger i hele landet i øjeblikket.

Er erhvervslivet på Bornholm specielt designbevidst?
Der er et rimelig pænt niveau, men der er stadig rigtig mange virksomheder, som endnu ikke bruger design i praksis. Og derfor er der et stort potentiale for at styrke det bornholmske erhvervsliv endnu mere gennem en synliggørelse af designs økonomiske effekter.

Dog vil jeg sige, at der især inden for fødevareindustrien er en forståelse og motivation for at bruge design. Vores lokale fødevareproducenter er den del af det bornholmske erhvervsliv, som har klaret sig bedst, fordi de bl a har satset på design som et konkurrenceparameter. Det er vores rapsolie et godt eksempel på.

Hvordan opfatter bornholmerne deres lokale fødevareindustri?
Det er en af øens store styrker. Alle bornholmere er meget stolte af den regionale madkultur og den lokale fødevarebranche, fordi det er en af de eneste bornholmske industrier, der for alvor er slået igennem på det nationale marked.

Læs hele artiklen på Dansk Design Center.

Skriv et svar