Nyt fødevaredesign til ældre

ImageMichael Keissner fra designvirksomheden Hatch & Bloom er i gang med at forbedre den kommunale madordning i Holstebro Kommune via nyt fødevaredesign. Her fortæller han om projektet Glad For Mad.

Hvorfor fokuserer I på fødevaredesign til ældre?
Vi mener, at der er et stort behov for at udvikle særlige fødevarer til ældre, idet de ældre har nogle særlige behov og præferencer – både i forhold til ernæring, smag og konsistens i selve fødevareproduktet samt i forhold til emballagen, hvor nedsat førlighed eksempelvis pga. gigt gør det svært for de ældre at åbne almindelige emballager. Derudover mener vi også, at de ældre udgør en målgruppe med et stort potentiale, idet det er en stadig voksende gruppe med stor købekraft.
 
Hvad, mener du, er årsagen til, at ældre er en overset målgruppe på fødevareområdet?
Jeg tror, at meget af det skyldes, at der ikke er nogen tradition for at fokusere på ældre i produktudviklingen inden for fødevarer. Traditionelt set har det først og fremmest været børnefamilierne, der har været i fokus, hvilket hænger sammen med, at mange af fødevareproducenterne fokuserer på volumenmarkeder. De fødevareproducenter, der fortrinsvis udvikler specialprodukter, fokuserer heller ikke på de ældre men på de mere trendy ‘first-movers’, som bor i storbyerne.

Når denne tradition aldrig rigtig er blevet brudt skyldes det også, at de ældre indtil videre ikke har været særlig gode til at gøre opmærksom på deres behov og ønsker. De har heller ikke fået tilstrækkelig med opbakning fra interesseorganisationer som Ældresagen eller Gigtforeningen. Det burde der gøres noget ved.

Læs hele artiklen på Dansk Design Center.

Skriv et svar