Få et design:TJEK som Den Bornholmske Spritfabrik

ImageDansk Design Center og en designambassadør har lavet et designtjek af Den Bornholmske Spritfabrik og dermed bragt virksomheden videre mod en optimal plan for brug af design. Læs, hvad virksomheden fik ud af det – det kan måske inspirere dig til at melde din egen virksomhed til.

I 2004 overtog Niels Frost Den Bornholmske Spritfabrik. Dengang bestod sortimentet af tre grundakvavitter. Siden hen har virksomheden udviklet en række årstidsakvavitter, som påske-, sommer- og juleakvavitter samt en honningsyp. Flasker og etiketter til de årstidsbestemte akvavitter har virksomheden udviklet i tæt samarbejde med designer Engelke Toklum fra EngleGrafik.

”Vi er meget bevidste om, at det handler om at skille sig ud, når vores akvavitter står side om side med konkurrenternes på hylderne”, fortæller direktør Niels Frost.

Alligevel sagde han ja tak til et design:TJEK, da han blev kontaktet af designambassadør Tom Asmussen fra Bornholms Erhvervscenter.

Gode forretningsmæssige potentialer i en overordnet designplan
Den Bornholmske Spritfabrik bruger i dag ressourcer på forskelligt markedsføringsmateriale, såsom shop-displays, hjemmeside og biler. Men en egentlig designmanual har virksomheden ikke endnu.

”Vi er en lille virksomhed og derfor kan det være vanskeligt at finde tid til at flyve op i helikopteren og anskue sin virksomhed i et lidt bredere perspektiv”, siger Niels Frost. ”Samtalen satte bl a fokus på design i bredere forstand. Design er jo ikke kun relevant i forhold til vores produkter, men i lige så høj grad i forhold til vores markedsføringsmateriale”, fortsætter han.

”På mødet fremhævede Dansk Design Center bl a hvilke gode forretningsmæssige potentialer, der er i en overordnet designplan. Og det gav helt klart stof til eftertanke.

Jeg er jo slet ikke i tvivl om, at det er økonomisk rentabelt med en overordnet plan for vores design. Det siger sig selv, at der er gode muligheder for at holde omkostningerne længere nede, hvis man ikke skal begynde forfra hver gang, man skal designe noget nyt. Det er klart et indsatsområde, som vi i løbet af kort tid skal beskæftige os mere med”, slutter Niels Frost.

Den Bornholmske Spritfabriks hjemmeside:
www.bornholmersnaps.dk

Læs mere på Dansk Design Center.

Skriv et svar