Branchen siger…

ImageTre danskere med indsigt i modebranchen, giver her deres bud på, hvad de mener om potentialet af dansk mode set gennem internationale øjne.

Mads Nørgaard, designer
Jeg mener ikke, at der findes en ‘dansk stil’ som sådan, og hvis man spørger ude i modeverdenen, er ‘dansk mode’ som begreb ikke noget, som der nikkes genkendende til. Vi er for nye og for små, og vores stil hver især er for forskellig. Prøv for eksempel at sammenligne mit design med munthe plus simonsen; der er ret langt imellem, rent udtryksmæssigt.

Jeg mener, at man kan tale om en særlig dansk måde, en særlig dansk og skandinavisk etik. For det, vi laver her i Norden, er præget af samme grundholdning, og billedligt talt mener jeg, at der brænder en PH-lampe i os alle sammen. For vi prøver jo næsten alle sammen at lave forståeligt tøj til almindelige mennesker og til overkommelige priser. Det er ikke dristigt, banebrydende design, som man kender det fra Antwerpen eller Paris, det er ikke dyrt og kun for en udvalgt skare, men det er heller ikke kopier af de store huses frembringelser. Og det er faktisk nyt i modebranchen. At lave originalt design til overkommelige priser til almindelige menneskers brug. Det minder mig om PH’s lampe og om ambitionen bag den. Og det handler om en skandinavisk design-tradition, som igen afspejler en skandinavisk demokratiopfattelse.

Men billedet passer ikke helt. Firmaer som Noir og J. Lindeberg er mindre demokratiske og mere ambitiøse rent designmæssigt, så spektrummet er heldigvis meget bredt, og tak for det. For bredden er vigtig, og det er vigtigt at nogen bryder med PH-lampen – for i dét brud kan megen nyudvikling opstå!”

Læs hele artiklen på Dansk Design Center.

Skriv et svar