Fra bomuld i Uganda til catwalk i New York

ImageDansk Design Center og det danske luksusbrand Noir har samarbejdet for at få dansk mode repræsenteret under New York Fashion Week. Noir indtager catwalken lørdag den 8. september, hvor de viser deres beklædningskollektion og nye lingerikollektion.

Fotografier findes på www.noir-illuminati2.com

Dansk Design Center støtter Noir
Dansk Design Center og Noir har sammen været med til at realisere drømmen om at få det danske modebrand på catwalken i New York.

”Noir er et godt eksempel på en professionel drevet modevirksomhed med en bæredygtig forretningsmodel. Dansk Design Center har derfor valgt at indgå et samarbejde med Noir, herunder ydet Noir økonomisk støtte med henblik på en fælles branding af dansk mode og design i New York. Brandingindsatsen skal ses i forlængelse af Dansk Design Centers strategi og øvrige brandingaktiviteter i New York. USA er uden sammenligning et af de største markeder i verden og er stadig forholdsvis uberørt af dansk mode og design. Ved at være en del af New York Fashion Week er Noir med til at kaste nyt lys over dansk mode og design. Danmark tager dermed et skridt i den rigtige retning, når det gælder om at markere sig som en vigtig spiller blandt de internationale design- og modenationer,” siger Christian Scherfig, adm direktør i Dansk Design Center.

Bag om Noir
Peter Ingwersen er manden bag Noir. Noir er et luksusbrand, der udadtil signalerer begær og eksklusivitet. Tøjet er dyrt, og stilen er sexet. Virksomheden har været banebrydende i danske sammenhænge ved målrettet at satse på en bæredygtig forretningsstrategi. Virksomheden fik et massivt mediegennembrud allerede inden, den første kollektion var lanceret. Det har fået indkøbere fra internationale luksusmodehuse til at spærre øjnene op og ført Noir til catwalken i New York. Noir sælges på alle kontinenter og forhandles i ca 50 butikker internationalt.

Noir er mere end luksus
Noir-Illuminati II er mere end blot et luksusbrand. Der er en forretningsstrategi, som går ud på at invitere den 3. verden med til den forbrugsfest, vi selv deltager i. Illuminati II producerer bomuld i Uganda, et af de steder i verden, hvor man har tradition for at dyrke og producere bomuld. Planen er, at Illuminati II skal være med til at skubbe til brugen af den afrikanske bomuld, så mange flere luksusmærker vil bruge metervaren. En procentdel af salget går tilbage til de afrikanske bønder, og derved ligner Noir Illuminati II Fair Trademodellen.

Mode og design som eksporterhverv
Dansk mode er i dag en økonomisk vækstmotor. Den danske modebranche stormer frem og oplever netop nu et internationalt gennembrud. Alene i 2006 omsatte tekstil- og modebranchen tilsammen for godt 32 mia dkr og gør dermed modeindustrien til Danmarks femte største eksporterhverv.

For yderligere oplysninger kontakt:
Adm. direktør Christian Scherfig, DDC csc@ddc.dk, 3369 3369
Teamleder Susanne Søndahl Wolff, DDC Kommunikation & Media, ssw@ddc.dk, 3369 3309
Projektleder Sanne Lund Hansen, DDC Kommunikation & Media, slh@ddc.dk, 3369 3315

Læs mere på Dansk Design Center.

Skriv et svar