Kig indad, før du vælger designer

ImageFør du finder den rigtige designpartner for din virksomhed, må du formulere præcis den opgave, der skal løses. Derfor bør du som det første kigge indad og få overblik over din virksomhedskultur og identitet. For måske er det et andet sted, end du troede, der er brug for en designløsning.

Sæt dig ind i en imaginær helikopter, og flyv over virksomheden. Når du har overblikket over din virksomheds identitet og -kultur, kan du kortlægge behovet for design og innovation – og først derefter bør du sætte jagten ind på den designvirksomhed, der kan hjælpe dig videre.

Rådet kommer fra lektor ved Center for Designforskning, Thomas Dickson. Han mener, at hvis forarbejdet er gjort godt nok, slipper både virksomhed og designer for at famle rundt. "Ofte er der brug for, at nogen først skaber sig et overblik for at sikre, at det i virkeligheden ikke er et andet sted i virksomheden, skoen trykker. Og at designindsatsen derfor burde lægges et andet sted,” siger Thomas Dickson.

Det kan være en fordel at få en designkyndig udefra til at få helikopteroverblikket over virksomheden og derfra vurdere, om det er et produkt/kommunikationsdesign eller måske en designstrategi, der er brug for, mener lektoren, der er uddannet designer.

Designvirksomheder er specialister
Når overblikket er skabt, og opgaven defineret, skal man finde den rigtige type designvirksomhed. "De fleste designvirksomheder er specialister, selvom de siger, at de kan det hele. Derfor er det ofte en god idé for virksomheder at overveje, om de i virkeligheden har brug for flere forskellige designere alt efter opgavernes karakter. Hvis du går til en produkt-designer, er det ikke sikkert, at du får de bedste råd om web-design," forklarer Thomas Dickson.

Læs hele artiklen på Dansk Design Center.

Skriv et svar