Indtryk fra design:DAG om servicedesign

ImageI forbindelse med Dansk Design Centers design:DAG om servicedesign i maj 2007 holdt den internationalt anerkendte tyske professor Birgit Mager oplæg om servicedesign. Dagen bød desuden på en workshop, hvor deltagernes diskussioner om servicedesign blev visualiseret af illustratoren Palle Schmidt.

Hvad er servicedesign?
Begrebet servicedesign dækker både over design af materielle produkter  og immaterielle serviceydelser. Servicedesign leveres gennem de berøringsflader, der er mellem forbruger og udbyder. I en bank kommer servicedesign eksempelvis til udtryk gennem rådgivning, kontokort, bankautomat, hjemmeside og ekspedition. Det vil sige, at servicedesign kan have indflydelser på så forskellige områder som kommunikation, omgivelser og opførsel. Ved brug af servicedesign kan forbrugerens tilfredshed højnes med et produkt eller en ydelse.

Hvordan kan servicedesign effektivisere og forbedre en lægepraksis?
Som en del af workshoppen mundede deltagergruppernes arbejde ud i forslag til, hvordan servicedesign kan gøre forskellige brancher mere forbrugervenlige. Den ene case var et lægehus, hvor grupperne bl a diskuterede, hvordan ny teknologi kan forbedre informationsadgang, patientsikkerhed mm.

Læs hele artiklen på Dansk Design Center.

Skriv et svar