Rapport fra fødevareworkshop i Århus

ImageDansk Design Center afholdt den 10. maj 2007 en workshop, som stillede skarpt på, hvordan fødevareindustrien kan bruge design til at skabe vækst. Hør hvad nogle af deltagerne fortalte om dagens udbytte.

Hvad er det bedste, du har fået ud af at deltage i workshoppen?
Jeg har hørt om nogle nye brands, og hørt om deres måde at bruge design på i forhold til at eksponere værdier, historie og etik. Og det har været meget inspirerende, fordi det er en anden måde at tænke design på i forhold til min virksomhed.

Har du fået nogle gode råd, som du kan tage med dig hjem og bruge i din virksomhed?
Ja, det har jeg! Det har været meget inspirerende at høre, hvordan mindre virksomheder brænder for at arbejde med design og integrere design i deres virksomheder. De mindre virksomheder har et fantastisk drive og en stærk tro på at design er vejen frem, og den følelse kunne jeg godt tænke mig at tage med hjem og omsætte i vores koncern.
 
Hvilken rolle tror du, at design får i fremtiden i fødevareindustrien?
Design kommer til at spille en altafgørende rolle for alle fødevareproducenter i fremtiden, fordi det efterhånden bliver vigtigere og vigtigere at skille sig ud fra mængden. Der er utrolig mange spillere på fødevaremarkedet, og derfor er det nødvendigt at designe produkter til fødevaremarkedet, som stikker lidt ud for derved at skabe opmærksomhed omkring produktet. 


Dorte Weng, Simply Food A/S

Hvad er det bedste, du har fået ud af at deltage i workshoppen?
Jeg har lært noget om, hvordan man kommunikerer til kunderne på den bedste måde. Og det er en kommunikation, som tager sit udgangspunkt i design.

Har du fået nogle gode råd, som du kan tage med dig hjem og bruge i din virksomhed?
Dagen har sat gang i en helt masse tanker, så derfor vil vi tage hjem nu og snakke om, hvordan vi skal gribe fremtiden an. En fremtid, hvor jeg tror, at design kommer til at spille en stor rolle i vores virksomhed.  

Hvilken rolle tror du, at design får i fremtiden i fødevareindustrien?
Design er og bliver ufattelig vigtig i vores branche, fordi det det er helt essentielt at have et godt image for at kunne skabe nogle gode resultater.

Mogens Poulsen og Susanne Brenøe, Thiese Mejeri A.m.b.a.

Hvad er det bedste, I har fået ud af at deltage i workshoppen?
Vi er kommet her i dag for at få inspiration til, hvordan vi i fremtiden kan bruge design i forhold til vores produkt- og emballageudvikling. Og det har vi fået masser af!

Har I fået nogle gode råd, som I kan tage med jer hjem og bruge i jeres virksomhed?
Vi har hørt nogle rigtig gode historier om vigtigheden af at gennemtænke et emballagedesign, og det har i hvert tilfælde været meget inspirerende – og måske har det givet nogle ideer, når tankerne får lov til at bundfælde sig.

Hvilken rolle tror I, at design får i fremtiden i fødevareindustrien?
Design kommer absolut til at spille en større rolle for alle fødevareproducenter i fremtiden, fordi den enkelte virksomhed lettere kan differentiere sig og skabe en klar identitet, når der bruges design. Og det er afgørende på et marked, hvor forbrugeren har så mange gode produkter at vælge imellem.

Læs mere på Dansk Design Center.

Skriv et svar